вівторок, 12 липня 2011 р.

Затишок не по кишені

Тривала криза в будівельній галузі призвела до стагнації суміжних бізнесів. Зупинені будівництва "заморозили" роботу дизайнерів, архітекторів і фахівців з оформлення інтер'єру. Вартість їхніх послуг не зросла відносно докризового рівня, при цьому в рази впала кількість замовлень. У найближчий рік змін на краще учасники ринку не очікують.

Зручний єдиний за стилем інтер'єр - не лише основа комфортного мешкання, а й інвестиція - дизайнерський ремонт додає до 100% вартості квартири. Однак будівельний ринок, перший "потоплений" під час кризи, потягнув із собою на дно і масу суміжних бізнесів, в першу чергу дизайн інтер'єрів. За три роки сегмент істотно скоротив оберти і втратив велику кількість гравців.

Почім краса

Як відзначають учасники ринку, у вартості послуг дизайнерів за останні роки відбулася лише невелика корекція, яка не компенсує нових реалій ринку. "Розцінки практично не змінилися з докризових часів і становлять $50-80/кв. м, в деяких випадках доходячи до $100", - говорить глава дизайн-центру "Рея" Олена Роздорожнюк. Для ландшафтного дизайну розкид цін, як і раніше, дуже широкий - ціни складають $20-250/сотка і залежать від наповнення пакету послуг - цей рівень також приблизно відповідає цінам першої половини 2008 р. "Якщо кілька років тому мої розцінки становили $25-30/кв. м, - то тепер $40-50/кв. м, але це підвищення не можна порівняти з тим, як подорожчало все інше", - говорить дизайнер Лідія Столярова.- "Зараз замовники намагаються збити ціну, виправдовуючи все кризою. При цьому вони не беруть до уваги, що фактично не змінилися ні зусилля, які вкладаються в проект, ні обсяги робіт".

Загалом процедура укладення договорів з дизайнером не змінилася з докризових часів - клієнт переглядає портфоліо дизайнера (в ідеалі - в 3D форматі), вивчає рекомендації знайомих, чітко проговорює умови співробітництва (наприклад, прописується максимальна кількість варіантів, які зобов'язаний надати дизайнер). Що принципово змінилося - сам замовник. "Клієнт вважає, що тепер за його гроші дизайнер повинен попрацювати", - відзначає один з учасників ринку. Якщо до кризи замовники часто повністю віддавали проект на відкуп спеціалісту, присвячуючи себе роботі, то тепер їх роль вже не зводиться до оплати рахунків. "Люди стали бережливо ставитися до грошей, вони можуть витратити час на те, щоб знайти матеріали подешевше. Це можна зрозуміти", - говорить Лідія Столярова. Та й самі магазини будматеріалів змінили тактику - якщо раніше вони виступали однією "командою" з дизайнером, то тепер більше на боці покупця. Вартість будматеріалів і матеріалів дизайну інтер'єрів через велику імпортну складову зросла пропорційно курсу долара і щорічно виростає ще мінімум на рівень інфляції, тому магазини зацікавлені в покупцях і готові йти їм назустріч.

Але навіть при такому дружньому до покупця ринку кількість замовлень не відновлюється. "Можна констатувати, що кількість замовлень впала в рази. У клієнтів просто немає грошей", - говорить Олена Роздорожнюк. Багато підрядів, укладених ще в 2008 р., виявилися замороженими в будівництвах і так і не були завершені.

Не дивно, що кількість гравців на ринку значно зменшилася. "Багато закрилися. Криза торкнулася всіх сфер, і піти в якийсь інший бізнес просто нікуди", - говорить Олена Роздорожнюк. З іншого боку, криза стала перевіркою на міцність. "Ступінь виживання безпосередньо залежала від того, як вибудовувався бізнес в докризові роки. Якщо це був бізнес заради бізнесу, то такі гравці пішли. Але у компаній, які сприймали це як справу на довгу перспективу і в яких був грамотний підхід, вистояли. У них була робота і під час кризи, і зараз", - говорить Лідія Столярова.

Погляд у майбутнє

У найближчий рік учасники ринку радикальних змін на краще не очікують. Вони констатують - навіть забезпечені люди не планують будівництво будинків, а бізнесмени зайняли вичікувальну позицію, пов'язану з можливим обвалом гривні восени-взимку. "Абсолютно непрогнозована ситуація. Але я думаю, що в найближчий рік ми не побачимо змін", - говорить Олена Роздорожнюк.

Запорука поліпшення ситуації - зростання добробуту населення і відновлення будівельного ринку. Однак будівельники, які мають стати каталізаторами розвитку супутніх сфер, поки не обнадіюють. "Очікування поки в негативній зоні. Залежно від сегмента, думаю, буде ще зниження на рівні 0,5-1% вартості протягом року", - зазначив глава одного з будівельних об'єднань столиці.

Немає коментарів:

Дописати коментар